{if 0} {/if}

להסתדר עם הבוס שלך בעבודה - טיפים וכלים מעשיים שיעזרו לכל עובד בפורטל זכויות העובדים...
להסתדר עם הבוס שלך בעבודה - טיפים וכלים מעשיים שיעזרו לכל עובד
x

שאלות? פנה/י לשיחה עם עורך דין: 072-334-2000
כלים לחיפוש עבודה

להסתדר (גם) עם הבוס שלך

דרגו אותנו:
| דירוגך () בוצע בהצלחה
 (9) דירוגים | דירוג ממוצע (5)
5 stars - based on 9 reviews
Hebrew

עבודה עם מנהלים ותחת סמכותם אינה משימה קלה, ולא קשה למצוא אצל כל אחד תלונות על המנהל הישיר שלו במקום העבודה. להתלונן זה קל אבל מה לגבי להסתדר עם הבוס שלך?

העבודה מהווה נתח משמעותי מחיינו ולמעשה שליש מחיינו, ולפעמים אף יותר משליש. העבודה בצוות ותחת סמכותו של מנהל יכולה להיות מהנה ומפרה מאוד, או לחלופין מייסרת ובלתי ניתנת לניהול עד כדי תחושות תסכול ומחשבות על עזיבת העבודה.

חשוב לזכור שגם מנהלים הם בני אדם וגם הם נתונים לקשיים משלהם. הרחבת הפרספקטיבה וניסיון לראות את מערך היחסים הלא פשוט שנוצר במקומות עבודה שונים בעין אנליטית וחיובית, הם צעדים חיוניים עבור אלו בינינו המעוניינים להתקדם במקום העבודה ולהותיר את הכעסים והקשיים מאחוריהם.

  • איך מצליחים לשמור על רוח חיובית במקום העבודה, גם כשהמנהל שלנו הוא לא האדם הקל, הנוח והנעים בעולם?
  • מה אפשר לעשות בשביל להסתדר עם הבוס בעבודה, הגם שאנחנו יודעים שלעולם לא נהיה החברים הכי טובים?
  • לפני שנותנים מכתב התפטרות, אילו אלטרנטיבות כדאי וחשוב לבחון ולהכיר?

בשביל להתסדר ולחיות בשלום עם כל אדם, לא כל שכן עם הבוס שלך, צריך להכיר ולזהות מי עומד מולנו. פורטל זכויות העובדים מביא טיפים, הסברים והמלצות לפעולה מול כל סוגי המנהלים הנפוצים במחוזותינו...

שווה לקרוא ולהפנים!

חשוב לדעת: כך תפיק הנאה ממקום עבודתך...

זהה את הבוס שלך!

החשדן / הפרנואיד - אדם קר המתקשה לתת אמון. חי ועובד בתחושה לפיה כל העולם פועל נגדו. אינו מקבל שום טענה כמו שהיא אלא סבור כי יש אמת נסתרת מאחוריה.

לדוגמה: הוא יכול לפרש שאפתנות מצד עובדים כאיום על המשרה שלו. אם עובד יבקש לשנות את אופן העבודה, המנהל החשדן מיד יתבצר בעמדתו. מאידך, אם המנהל החשדן נוטה לתת בכם אמון ולאחר זמן מה בו יצרתם עמו קשר יציב, הוא יהיה נדיב וחביב.

רצוי: ליידע, לתקשר, להעביר מידע ולתת אינפורמציה על המתרחש במשרד. חוסר תקשורת מתפרש אצלו כחוסר נאמנות. המנהל החשדן צריך לדעת שאתם נמצאים שם בשבילו.

לא רצוי: הבעת דעה שונה מזו של החשדן עלולה להביא לידי ויכוח ומשבר אמון שאינו מוסיף למצב חסר האמון שהמנהל נמצא בו ממילא. במידה ואתם רוצים להביע דעה שונה יש לעשות זאת בעדינות. כמו כן, רצוי להמנע מרכילויות מאחורי גבו.

האנטי חברתי - הבוס האנטי חברתי עשוי לעשות רושם חביב ומנומס, נחמד ובעל יכולת ניהול שיחה ומילוי תפקיד ברמה גבוהה.

אדם זה הנו בעל יכולות מניפולטיביות המאפיינות אדם המתכחש לתחושות אשמה.

מחקרים מראים כי טיפוסים אנטי חברתיים מגיעים לכדי 2.5% מהאוכלוסיה ואילו 17.5% מהאוכלוסיה מושפעים מהם ומהתנהגותם.

משפטים שגורים בפי מנהלים אנטי חברתיים יכולים להיאמר באלגנטיות רבה ובחיוך: "אף אחד לא אוהב לעבוד אתך" או "הרעיון שלך פשוט לא יצליח".

מנהל אנטי חברתי ישמור על קור רוח ואדיבות אולם יהיה בעל נטייה תמידית להתייחס באמצעות הערות ביקורתיות או עוינות.

רצוי: הצבת גבולות ברורים. מנהל זה מעריך גבולות ברורים המוצבים באופן אסרטיבי אך לא תוקפני. סירוב לריצוי.

לא רצוי: כניסה למאבקי כוח, מאידך, עלולה להיות הרסנית עבורכם מאחר ובכל מקרה המנהל נמצא בעמדת סמכות גבוהה יותר.

מנהל אנטי חברתי מפיק הנאה עצומה ממאבקי כוח, דבר העלול להתיש אתכם.

חולה השליטה - מנהל בעל נטייה לשליטה מונע על ידי הצורך בכוח והשפעה. גם במקרים בהם הצורך בשליטה אינו בא לידי ביטוי באופן משמעותי, הרי שזהו המניע העיקרי של המנהל חולה השליטה.

מנהל זה נוטה להיות אגרסיבי במצבי לחץ בעבודה, להכריז על הציפיות שלו ופועל לא אחת על פי אינטואיציה. העצמה המשמעותית שלו נובעת מתוך הצורך שלו בשליטה, המופעלת לצורך עיצוב האישיות המתאימה לתפקיד. במצבים של איבוד שליטה הוא מאבד גם מעצמתו ומהכריזמה שלו.

רצוי: להציב עובדות ולא להביע דעות אישיות מולו, לדבר בשפה של תוצאות ופחות בשפה של תהליכים, וליצור תקשורת ברורה וחדה.

לא רצוי: לומר למנהל כזה מה לעשות, לשחק משחקי כוח. מנהלים בעלי צורך חזק בסמכות צריכים לדעת שהכל תחת שליטתם. כאשר הם מרגישים בטוחים יותר במחיצתכם, יוכלו לשחרר את החבל ולתת בכם אמון ויותר חופש פעולה.

ההיסטרי - המנהל ההיסטרי הוא טיפוס מוחצן ודרמטי, צבעוני ומלא חיים, אנרגטי ותזזיתי. המנהל ההיסטרי מתאפיין במצבי רוח משתנים בתדירות גבוהה וקפריזות.

במרבית המקרים ניכר כי ארגון וסדר אינם הצדדים הדומיננטיים באישיותו, שכן ההיסטריה והפאניקה משתלטים לא אחת על החשיבה ההגיונית. מאידך, מנהל כזה הוא בעל היכולת לקרוא אנשים, את תחושותיהם ואף לצפות את התנהגויותיהם.

רצוי: להציב גבולות מול המנהל. התנהגויותיו ומצבי הרוח שלו עלולים להיות מעייפים מאוד ולכן חשוב לשמור על קור רוח ולא לתת לתחושות המשתנות של המנהל להשפיע עליכם.

לא רצוי: לקחת ללב, להגיב מהבטן, להתלהם ולהעצים עימו את הדרמה. המנהל הוא ממילא בעל הסמכות כך שהכוח הסופי בידיים שלו. בכל עת שהוא נתקף במצב רוח רע, רצוי פשוט לתפוס מרחק.

הקריזיונר - הקריזיונר הוא אדם לא צפוי המאבד את העשתונות ברגע אחד וגם שוכח מהתקלה מהר מאד. המנהל הקריזיונר יתלהט תוך שניות מדבר מה שהפריע לו, יהפוך את המשרד וייסב את כל תשומת הלב אליו ואל התקלה שאירעה, כאשר כעבור דקות מספר הוא כבר יחייך כלא היו דברים מעולם.

רצוי: לשמור על קור רוח, לא להתרגש מהמצבים המשתנים ולא לייחס להם יותר מדי חשיבות. ברגעים בהם המנהל מאבד את השליטה, עדיף להתרחק. כמו כן, שמחת חיים תמיד יכולה להוסיף במקרים כאלה.

לא רצוי: להתלקח יחד עם האש הניצתת ומצב הרוח המשתנה של המנהל. ברגעים של התלקחות לא תמיד יהיה מה לעשות על מנת להרגיע מלבד להתרחק.

המרוחק / הביצועיסט - זאב בודד שהעבודה היא מרכז חייו. יכול להגיע למשרד ראשון ולצאת ממנו אחרון. מעדיף לבצע את רוב הפעולות בעצמו על מנת לצמצם תקשורת עם הסביבה ומאחר והוא מתקשה לסמוך על סביבתו.

מעשי ופרקטי המניח את עיקר הדגש על העשייה ולא על הדיבור או על ההתדיינות. המרוחק הביצועיסט יהיה הראשון לפעול במקרה של תקלה לא צפויה, לרוב ללא התייעצות עם הסביבה.

רצוי: לנסות לגשר על השתיקה באמצעות לקיחת מטלות קטנות, שיתוף פעולה על בסיס תפיסות משותפות והשתלבות בתכניותיו, עד שייתן יותר אמון.

לא רצוי: להיכנס לטריטוריה האישית של המנהל ולשאול שאלות מרובות. שמירה על גבולות מאפשרת עבודה משותפת.

הנוקשה - המנהל הנוקשה הינו אדם מצטיין בתפקוד בתוך ארגונים ומערכות מובנות. בעל סגנון ניהול נוקשה ומחמיר. המנהל הנוקשה הינו מרוחק מעובדיו ואינו נוטה להביע אמפתיה ובמקרים אחרים אף לא מביע רגש כלל.

מנהל זה אינו תומך בתהליכים שיתופיים ולרוב יעדיף לקדם תהליכים בכוחות עצמו וללא התייעצות. המנהל הנוקשה יצפה כי תהליכים בעבודה יתרחשו בדיוק לפי הספר ולא יראה גמישות לגבי טעויות או סטיות מאופן העבודה המתוכנן.

רצוי: ליישר קו, לגלות הקשבה ולהעלות הצעות עסקיות אך ורק באפיקים המקובלים.

לא רצוי: להראות יצירתיות בכל הזדמנות, לפעול באופן עצמאי לחלוטין ולא להתחשב בכללים.

כלים לשיפור הקשר עם הבוס שלך

הקשבה: מתוך הבנה שגם הבוסים שלנו הם בני אדם, רצוי להתנסות בהקשבה. כשהמנהל שלנו פונה אלינו, אנחנו יכולים להתנסות בתרגיל הקשבה ולא לענות באופן מיידי. תרגיל זה הוא חיובי ותורם למיומנויות התקשורת שלנו גם ללא כל קשר למקום העבודה.

שמירה על רוח חיובית: רוח חיובית הינה בעלת תרומה רחבה לחיים בכל מקום אליו אנו מביאים אותה. מצב רוח חיובי משפיע על הסביבה שלנו ותוך כך גם על המנהלים וכל מי שסביבנו.

המנעות מכניסה לעימותים: מעימותים יוצאים כל המעורבים כשידם על התחתונה. גם אם יש ניצחון בקרב – העבודה הופכת לזירת מלחמה במקום למרחב יצירה פורה ודינאמי. על מנת לשמור על אווירה חיובית, לפעמים יש צורך בהצבת גבול. גבול זה אינו חייב להיות נוקשה ולפעמים מספיק שלא תיכנסו לעימות ותהוו דוגמה חיובית לשמירה על קור רוח.

שינוי התנהגות: תוך הקשבה ניתן לאתר נקודות בעייתיות ודפוסים המפריעים לאחרים ובכלל זה גם למנהל שלנו. כולנו בני אדם ולכולנו קשה לצפות בהתנהגות שלנו מבחוץ. כולנו בטוחים שאנחנו הצודקים ולכולנו יש סיבות ותימוכין המחזקים את תחושת הצדק ולעיתים גם את תחושת הקורבנות.

בכל מקום עבודה, גם הבוס שלנו מתמודד עם קשיים וניהול צוות עובדים אינו עניין של מה בכך עבור אף אחד מאיתנו. ניסיון להקשיב לאחרים, לראות את עצמנו מבחוץ ולשנות את הנקודות הבעייתיות – יכול לשפר פלאים את התחושה שלנו במקום העבודה והן את תחושתנו בנוגע לעצמנו – שכן עשינו שינוי חיובי מבלי להילחם על הצדק שלנו.

שיחה אישית: רוב המדונים והריבים בעולם כולו נסובים על חוסר תקשורת או על תקשורת לקויה. שיחה אישית המתבצעת באווירה חיובית יכולה לעשות פלאים ליחסינו עם הבוס ועם שאר העובדים במקום העבודה, עד לכדי תוצאות שלא יאמנו.

בשיחה אישית עם הבוס רצוי קודם כל להקשיב מבלי לענות, לרשום נקודות מהותיות ולהתייחס לדברים שנאמרו רק לאחר שקילתם.

בשיחה זו כדאי לשאול את הבוס מה לדעתו ניתן לעשות על מנת לשפר את המצב ולנהל עימו דיאלוג קונסטרוקטיבי שמטרתו לתאם ציפיות ולשפר את היחסים.

ליחצו כאן והכנסו לפורום הגדול בישראל לזכויות עובדים!

עדכון אחרון: 05/11/2017 09:16   
תגיות בעמוד:   טיפים לעובדים   
אנחנו כאן בשבילך!
לכל עובדת ועובד יש זכויות לפי חוק. פגעו בזכויות שלך? רוצה לבדוק מה קובע החוק?
פורטל זכויות העובדים | חייג/י: 072-334-2000 © המידע באתר ניתן באופן תיאורטי, במידע חסר ואינו מהווה תחליף לקבלת יעוץ משפטי של עורך דין!
ccccc