ייעוץ אישי בחינם או בתשלום - רק תבחר/י!

לקבלת מידע כללי ללא תשלום - בחינם

ניתן לעשות שימוש באחת משתי האפשרויות הבאות: הפורום של פורטל זכויות העובדים או עמוד הפייסבוק של פורטל זכויות העובדים
 

יעוץ אישי 24 שעות ביממה

אנחנו מפעילים צ'אט בוט חינמי, שיכול לעזור לכל עובדת ועובד לקבל מענה אישי, ללא המתנה - בכל שעה ובכל יום, כל השנה.

לחצ/י לשיחה עם עו"ד

להפוך למותג בשוק העבודה: ככה עושים את זה!

דרגו אותנו:
| דירוגך () בוצע בהצלחה
 (14) דירוגים | דירוג ממוצע (5)

המילה מותג נקשרת באופן אסוציאטיבי ודי אוטומטי אצל רובנו במוצר או בחברה, אך הפעם אבחר להתייחס דווקא אל אנשים כאל מותגים ובפרט אליך.

כן, אתה שיושב שם בצדו השני של המסך וקורא את מילותיי, אתה יכול להיות המותג הבא בשוק העבודה אם רק תרצה בכך. כדי לעשות קצת סדר בעניינים, אבהיר שמיתוג אישי הנו מונח מקובל ויתרה מכך, אף שכיח בקרב אנשים במעגל התעסוקה. אם כך, אתה וודאי שואל את עצמך איך יתכן שאינך מבין על מה מדובר ולהלן תשובתי.

הצורך במיתוג אישי עלה וצבר תאוצה רק בשנים האחרונות, זאת בשל חדירתה המסיבית של הטכנולוגיה אל חיינו, לצד הדחף של אנשים לשינויים. אם בעבר ההורים שלך עבדו בבנק מגיל 20 ועד שיצאו לפנסיה והיו מרוצים, הרי שהיום עובדים צעירים בני פחות מ-30 כבר הספיקו להחליף לפחות שלוש עבודות.

התחלופה הזו נובעת הן מצרכיו האישיים של העובד, שצמא להתפתח, להתחדש ולראות עולמות נוספים, הן מהמעסיקים שצמאים גם הם לחידושים, אבל בעיקר בעקבות הפיתוחים המהירים, המחשוב והבינה המלאכותית, אשר דוחקים לשוליים את נחיצותך ונחיצותי.

לא אתעכב על דיון בשאלה בדבר היתרונות והחסרונות של אותה צמיחה טכנולוגית, אלא אקבלה כעובדה קיימת בשטח שיש להתמודד עמה בצורה חכמה, כזו שתשרת את האינטרסים שלך.

אחת הדרכים היותר יעילות להתמודדות עם הרובוטים שמאיימים להשתלט על מקומות העבודה, היא ההבנה שבינתיים התחרות על כל תפקיד גדולה וגדלה ועל כן, מי שידאג למתג את עצמו ככזה ששווה לשמור קרוב לצלחת, יזכה ליהנות מארוחות טובות, תרתי משמע.

מיתוג אישי, כמו מיתוג של מוצר או חברה, דורש תכנון מקדים, השקעה והתמדה ובכתבה שלפניך אסביר בדיוק מה זה אומר למתג את עצמך, למה זה חשוב ואיך ניתן ליישם את המיתוג הזה באופן פרקטי ויעיל לאורך זמן.

כך גם אתה תוכל להפוך למותג נחשק בשוק העבודה, כזה שיוכל לצלוח כל ראיון עבודה, להתבלט בתוך צוות עובדים, להרשים לקוחות ובוסים, להתקדם לתפקידים אטרקטיביים ולהבטיח את מקומו בכל מקצוע או מקום בו יחפוץ, בשנה הבאה ובאלו שיבואו אחריה.

למה זה בכלל רלוונטי למתג את עצמי?

התשובה הראשונה לשאלה מדוע עליך למתג את עצמך היא כי זה מה שכולם (או לפחות כל העובדים המוצלחים והמצליחים) עושים, פשוטו כמשמעו. כפי שוודאי כבר הבנת על קצה המזלג, העידן המודרני וקצב התחלופה המסחרר במקומות העבודה ובין מקומות עבודה, שם אותך במצב שבו בין אם תרצה בכך ובין אם לא, אתה מוכרח לבדל את עצמך מיתר העובדים בתחומך.

זה שהיום אני עובדת כמנהלת תוכן וזוכה לכתוב על נושאים שמעניינים אותי, במשכורת נוחה, בסביבת עבודה נעימה ובתנאים טובים, לא בהכרח מבטיח לי שמחר בבוקר הכל ישאר אותו דבר. יתכן שאת מקומי תתפוס אחרת בבוא העת, צעירה ומוכשרת יותר, או שאולי אני זו שאמאס במקום או במקצוע ואבחר לשנות כיוון.

אם וכאשר זה יקרה, עליי להיות מוכנה מראש לסיטואציה, כדי לא להישאר קירחת וההכנה הזו כרוכה בעיקר במיתוג האישי שטרחתי ושאני עדיין טורחת להשקיע בו מאמצים.

אני רוצה וצריכה להיות מוכנה לרגע שבו אפוטר או אתפטר ו/או לשלב בו ארצה לזכות בתפקיד שווה יותר ולקבל משכורת שמנה יותר. כשאחד מכל המצבים שתוארו לעיל יגיע (והוא יגיע!), מי שמיתג את עצמו כהלכה ירוויח ובגדול ויוכל להתענג על אפשרויות בחירה, במקום על חרדה מאבטלה.

אני מאמינה בלב שלם, שעל אף שרובנו נוטים 'לחיות את הרגע', או לפחות מתיימרים להיות כאלו, כשמדובר על פרנסה, כדאי לך מאוד לחשוב מעבר לכאן ועכשיו ולסלול דרך ברורה ומשמעותית, כך שאת האבן הבאה שתצטרך להניח בקריירה, תוכל לשים בראש שקט וללא קושי.

ההכנה הזו אגב רלוונטית לא רק לכשיגיע הרגע בעתיד, אלא לכל יום ויום בחייך הנוכחיים.

עובדתית, אנשים שממתגים את עצמם בעקביות, זוכים במשרות אטרקטיביות יותר, בתלושי שכר נאים יותר, בכבוד, בהערכה, בהשפעה, בהנאה, בתנאים טובים וביחס נעים יותר מהמעסיקים, מהקולגות, מהלקוחות ואפילו מהחברים ומבן/ת הזוג.

להבין מי קהל היעד שנחשף אליי ומתי

אם כבר באנשים שסביבך עסקינן, חשוב שתדע שאחד הדגשים שיש לתת עליהם את הדעת כשמדובר על מיתוג אישי, הוא קהל היעד שאליו אתה פונה, משמע כל האנשים שבאים איתך במגע בשוק העבודה ובכלל זאת: מראיינים, מעסיקים, קולגות, עובדים תחתיך, לקוחות וכיוצא בזה.

בכל רגע נתון ביום אתה חשוף לעיניהם של אותם אנשים, או לפחות לעיניהם של חלק מהם, מה שאומר שאתה חייב להבין עם מי אתה מדבר, מי מקשיב לך ומתי כל זה קורה.

לדוגמא, האופן שבו תציג את עצמך בראיון עבודה הוא לא בהכרח האופן שבו כדאי יהיה להציג את עצמך מול הקולגות בעבודה והדרך שבה תדבר עם הבוס, היא כנראה לא הדרך שבה תדבר עם לקוח פוטנציאלי בפגישה עסקית.

בדיוק כמו שהאופן שבו רובנו נתנהג ליד המשפחה של בן או בת הזוג הוא לא איך שננהג במפגש עם חברים בחיק הטבע.

אין ספק שחשוב להישאר נאמן לעצמך וחלילה לא לשחק תפקיד בהצגה שלא כתבת, אך אין זה אומר שנאמנות לעצמך סותרת את התאמת התנהגותך לסיטואציה ובעיקר, למי שנמצא מולך באותה סיטואציה.

תבין מתי ומול מי אתה רוצה לשדר שליטה וכוח - מול העובדים שלך? מתי אתה רוצה לשדר מקצועיות והקשבה - מול לקוח פוטנציאלי? מתי אתה רוצה לשדר נאמנות - מול הבוס שלך? וכך הלאה.

בכל אופן זכור שאי אפשר להיות הכל ועל כן עליך לבחור במה להתמקד ולהבליט מול קהל היעד שרלוונטי לאותה הסיטואציה רק את הדברים שחשוב לך לשדר וכמובן, שישרתו את המטרות שלך בצורה הטובה ביותר.

מיקוד מסרים הוא קריטי, גם כדי לא לבלבל לאנשים את המוח ובעיקר כדי שתוכל להשקיע את האנרגיות במקום הרלוונטי.

לדעת במה אני טוב ולרוץ עם זה הלאה

הרבה פעמים בחיים אתה נתקל בסיטואציות שבהן אתה יודע מה היית רוצה לשדר באותו הרגע מול האדם שנוכח מולך, אבל משום מה הפער בין הרצון ליכולת נותר חלול. כדי להצליח למלא את החור הזה במילים הנכונות ובמעשים הנכונים ולהרשים את קהל היעד שמולך, עליך להכיר קודם כל ולפני הכל – את עצמך.

זה שקראת בעיתון X שבראיון עבודה Y כדאי להיות אסרטיבי, לאו דווקא אומר שזה אכן מה שכדאי לך להיות ויתרה מכך, אין זה אומר שאתה מסוגל להיות כזה. כוונתי היא שאנחנו לא יכולים להיות משהו שאנחנו לא.

אם לדוגמא אתה טיפוס שקט במהותך, הרי שיהיה זה מגוחך לנסות לצייר את עצמך כדברן שיודע לסחוף אחריו אנשים בעזרת דיבורו, מהסיבה הפשוטה והברורה, שזה פשוט יהיה לא אמין.

במקום להתהדר בתכונות שאינן שייכות לך ולעשות זאת בצורה עקומה ובלתי משכנעת, הרבה יותר יעיל להבין מה באמת הופך אותך למיוחד בעיני האנשים שאותם אתה רוצה להרשים ועם זה להתקדם. תבין מה התכונות הבולטות שלך ותשתמש בהן באופן שיהפוך אותך לייחודי.

אותו טיפוס שקט יכול לקחת את המופנמות שלו כיתרון ולמתג את עצמו ככזה שבשקט בשקט מצליח לסיים מסת מטלות גדולה, לבצע עבודה במקצועיות מרבית ו/או להיות נאמן ודיסקרטי יותר מעובדים אחרים.

לעומת זאת, אם מישהו בעל כושר ביטוי גבוה וניחן בכריזמטיות, הוא יוכל להדגיש את התכונות הללו אצלו ולמתג את עצמו ככזה שכדאי לשלוח לפגישות חשובות מול לקוחות, כמי שמוצלח בהתמקחות על מחירים ו/או ככזה שיודע למכור וכך הלאה.

כך או כך, בין אם אתה רוצה למתג את עצמך כעובד שקט ומסור, בין אם כבולדוזר ובין אם כמקצוען, עליך להשקיע בהליך המיתוג וזה תקף לגבי כל הילה שאתה מייחל לייצר סביבך.

תגדיר בדיוק מה הן המטרות שאתה רוצה להשיג ורק אז תוכל לדעת מה הם האמצעים ומהי הדרך האפקטיבית ביותר להגשים את אותם יעדים.

אל תסתמך על יהיה טוב וכולם רואים את היתרונות שלי - הם לא. צר לי לאכזב אותך, אבל רוב האנשים סביבך לא ירוצו לחלק לך צל"שים אם לא תקפיד להתבלט ולהראות להם שמגיע לך לקבל את אותן הכרות תודה.

כמי ששנים "סבלה" (לפחות לדעת מכריי) מעודף ביטחון, אני יכולה לומר שהגבול בין מודעות עצמית לשחצנות הוא דק מאוד וכל חריגה ולו הקטנה ביותר מאותו גבול, עלולה לעורר אנטגוניזם ולהתפרש הפוך לגמרי מהתוצאה שקיווית לה.

אחת השיטות שגיליתי כאפקטיבית לשימור הקו הזה, היא פשוט לדבוק באמת. כשאני ממתגת את עצמי, אני מבליטה אך ורק את התכונות החיוביות שלי, את התכונות שבאמת שייכות לי ומאפיינות אותי.

ניקח לדוגמא את הפרפקציוניזם. אני באופן אישי מדברת ועושה הכל בצורה מאוד מדויקת וממתגת את עצמי כדמות מקצועית, שניתן לסמוך עליה בעיניים עצומות. אני עובדת גם כשכירה וגם כעצמאית בתחום התוכן, מה שאומר שעליי למתג את עצמי כמומחית בכל רגע נתון.

המקצועיות שלי עומדת במבחן תמיד. מול הבוס שלי, מול פרילנסרים שאני מנהלת, מול לקוחות פרטיים קבועים, מול לקוחות פוטנציאליים ואפילו מול אנשים שאני לא מכירה ולא מכירים אותי, שמחפשים את השם שלי בגוגל או בפייסבוק ממש עכשיו.

אני, אתה ויתר העובדים שלוקחים חלק במעגל התעסוקה בישראל ובעולם, חשופים לעיניהם הבוחנות של אנשים שאנחנו אפילו לא מודעים לכך שצופים בנו.

לכן, האופן שבו אתה מדבר, עונה, כותב, מתלבש, נראה ולמעשה כל סממן פנימי וחיצוני שמאפיין אותך, כל אלו מהווים חלק משמעותי ובלתי נפרד מהמיתוג האישי שלך ומהפיכתך בהמשך למותג נחשק בשוק העבודה.

לבסס נוכחות דומיננטית וחיובית ברשת

כדאי שתדע שהרזומה שלך לא נמצא עוד רק על הנייר, כי אם בכל מקום דיגיטלי, או במילים אחרות, פשוט בכל מקום. הידע והניסיון שרכשת באים לידי ביטוי הרבה מעבר לשורה או שתיים בקורות החיים שלך והקבלות, ההמלצות והגושפנקות שהופכות אותך למותג, עשויות להגיע ולהופיע בדרכים לא קונבנציונליות.

בדיוק כמו שאני חשופה לעיניהם המחפשות של אנשים ברשת, כך גם אתה – כולם מחפשים את כולם ברשת כל הזמן.

תקפיד לייצר תדמית חיובית בפייסבוק, באינסטגרם, בלינקדאין וכיוצא בזה. אל תעלה תמונות שעלולות לפגוע בתדמית שלך ובהתאמה, תעלה תמונות שמסייעות לשפר ולחזק את התדמית שאתה מעוניין ליצור. מיתוג חיובי ברשת זה משהו שאסור לך לוותר עליו, במיוחד בעידן שבו הכוח נמצא בידי ההמון וההמון נמצא באינטרנט.

לפני שאתה מגיע לראיון עבודה, מחפשים את השם שלך בגוגל, כשאתה מתקבל למקום חדש, העובדת שיושבת בשולחן לידך מחפשת אותך בפייסבוק ו/או באינסטגרם וכל לקוח פוטנציאלי שרוצה לשכור את שירותיך בוודאות עושה ויעשה את אותו הדבר, באותם אפיקים וגם באחרים.

ככל שתצטייר בקהילות מקצועיות בצורה אטרקטיבית, מעניינת ורלוונטית יותר, כך עולה הסיכוי שהאסוציאציה הראשונה שתיקשר עם השם שלך בעתיד תהיה מומחה.

תנהל פרופיל אישי ו/או דף עסקי מכובד באמצעי המדיה השונים, תעלה תכנים חדשים ומסקרנים, תשתף תמונות, תגיב בפורומים ובקבוצות פייסבוק, תכתוב בלוג מקצועי וחוות דעת על נושאים חמים בתחומך ובגדול, תשתדל לבסס נוכחות חיובית ומשמעותית בכל רחבי הרשת.

זה אומר להצטייר כמומחה בכל אפיק תקשורת דיגיטלי שבו אנשים ובפרט אנשים שרלוונטיים לקהל היעד שאליו אתה פונה, שוהים.

עליך לקחת חלק גם בפעילות נטוורקינג, רישות עסקי. זה אומר להצטרף לרשת קהילתית שעושה שימוש במפגשים חברתיים של אנשי ובעלי עסקים מרקעים שונים, אנשים כמוך וכמוני, על מנת ליצור רשתות חברתיות דיגיטליות, אשר בשאיפה יביאו לכדי שיתופי פעולה והזדמנויות עסקיות.

מעבר לנטוורקינג, מומלץ גם להשתתף בפעילויות ובהרצאות שמחוץ לרשת וכמו כן ליזום ולהוציא לפועל רעיונות.

אם לדוגמא אתה מדריך יוגה, אז במקביל לפעילות האינטרנטית שאתה מנהל, עליך להשתתף בסדנאות וימי עיון בתחום, כך תוכל להכיר אנשים מהקהילה, ללמוד עוד ממקצוענים בתחומך, ליצור קשרים, לקבל טיפים ולצבור עוד ידע.

ידע זה כוח וככל שתדע יותר תוכל ליהנות ממיתוג אישי אפקטיבי וחיובי יותר.

בכל אופן, לא משנה מתי, איפה ואיך אתה מנסה למתג את עצמך, מוכרחה להיות קוהרנטיות בין הלב, הפה ומה שקורה בשטח.

אל תזייף וזכור שכל תכונה שאתה מנסה להבליט, כל הילה שאתה מנסה לייצר סביבך וכל מומחיות שאתה רוצה לזקוף לזכותך, כל אלו תמיד חייבים להיות מעוגנים במציאות ולא, המציאות תתפוצץ לך בפנים בשלב זה או אחר.

להישאר נחוץ גם בעוד עשר שנים ויותר!

פעם היית לומד, רוכש מקצוע וזהו, הכל טוב ואתה מסודר. היום, כפי שאתה כבר יודע, הקצב שונה והחוקים אחרים לחלוטין.

אנשים מחליפים מקומות כמו זוגות גרביים, משרות מוכרות עתידות להיעלם והטכנולוגיה, על שלל יתרונותיה וחסרונותיה, מאיימת להחליף את האדם הפשוט במכונות מורכבות. כדי להישאר נחוץ בין כל הטירוף הזה, אתה מוכרח למתג את עצמך ולנהל את המיתוג הזה ממש כמו שמנהלים מותג לא אנושי, מוצר או שירות.

עליך לחיות את השיח הזה כל הזמן ובהתמדה לאורך זמן. זו ממש לא חוכמה להיות מותג אטרקטיבי בשוק העבודה עכשיו כשאני צעירה ועולם ההזדמנויות חופשי ופתוח בפניי, השאלה היא מה יהיה כשאתבגר, מה יעניין אותי בעוד שנה, שנתיים או עשר שנים מהיום ומעבר לכך, את מי אני אעניין בעתיד.

היופי הוא שלא מוכרחות להיות לך תשובות לכל השאלות הללו ואין סיבה להיכנס לפאניקה ממה שעתיד לבוא, זאת בהנחה שתצליח לתת מענה לשאלה אחת: מה חשוב לי שיגידו עליי? אם השאלה הזו תהיה פתורה ותהיה לך עליה תשובה ממוקדת, יהיה הרבה יותר קל למתג את עצמך לאורך זמן באופן שישאיר לך אופציות פתוחות והרבה.

לסיכומו של עניין, כדי שבפעם הבאה שישאלו אותך מה אתה יכול לספר לי על עצמך, לא תישאר אלום ותיתן מענה שיספק הן אותך והן את הצד השני, אתה חייב לדעת במה אתה טוב, מה מבדל אותך מאחרים והופך אותך למיוחד, כמה כסף אתה (והידע שלך) שווה ואיך אתה מביא לידי ביטוי את כל אלו בפני קהל היעד שמתבונן בך.

כך תוכל להפוך למותג נחשק בשוק העבודה ולהצליח למכור את עצמך בכל סיטואציה ובכל אינטראקציה, מחר וגם בעוד שנים.

רוצה למתג את עצמך בצורה מקצועית ולהשיג את משרת חלומותיך? פנה/י אלינו!

אנחנו כאן בשבילך!
לכל עובדת ועובד יש זכויות לפי חוק. פגעו בזכויות שלך? רוצה לבדוק מה קובע החוק?
מידע לעובדים ולמעסיקים
פורטל זכויות העובדים © המידע באתר ניתן באופן תיאורטי ואינו מהווה תחליף לקבלת יעוץ משפטי של עורך דין מנוסה!
cccccfff