הבחירות לרשויות המקומיות: יום שבתון או שצריך לעבוד?

דרגו אותנו:
| דירוגך () בוצע בהצלחה
 (121) דירוגים | דירוג ממוצע (5)

ביום ג', ה-30/10/2018 יחול יום הבחירות לרשויות המקומיות ולמועצות האזוריות. זו תהיה השנה הראשונה שבה יוכרז יום שבתון כפי שמקובל ביום הבחירות לכנסת בישראל, גם ביום הבחירות לרשויות המקומיות ולמועצות האזורית וזאת במטרה להגדיל את אחוז ההצבעה. שירותי תחבורה וכן שירותים ציבוריים יפעלו במתכונת רגילה באותו יום.

ברשויות המקומיות יהיו זכאים להצביע השנה 6,031,784 מיליון אזרחים ובמועצות האזוריות יהיו זכאים להצביע 622,024 אלף תושבים. בכתבה הבאה נסביר אילו עובדים יהיו בחופש, איך ניתן יהיה לממש את הזכאות ליום חופש, מי יצטרך לעבוד, כמה כסף ישלמו למי שיעבוד ומי יקבל שכר מוגדל.

איזה עובדים יהיו בשבתון?

בהתאם לסעיף 97ב לחוק הרשויות המקומיות (בחירות) וסעיף 4ה לחוק המועצות האזוריות (מועד בחירות כלליות), מדובר ביום שבתון בכל אותן רשויות מקומיות ומועצות אזוריות שבהן נערכות הבחירות.

עובדים שזכאים ליום השבתון הנם כאלו שרשומים בפנקס הבוחרים של רשות מקומית או מועצה אזורית שבה נערכות בחירות, גם הם אינם עובדים במקום שבו הם רשומים. כמו כן, גם עובדים שמקום עבודתם נמצא פיזית ברשות מקומית או מועצה אזורית שבה נערכות בחירות יצאו לשבתון.

אותם עובדים יהיו זכאים לחופש בשכר מלא עבור אותו יום וזאת בתנאי שעבדו אצל המעסיק לפני יום הבחירות האמור 14 ימים מלאים.

נדגיש, שאין כל חובה להצביע כדי לממש את הזכאות האמורה לעיל.

איך ניתן לממש את הזכאות לשבתון?

התשלום על יום השבתון ייעשה באופן אוטומטי. כלומר, המעסיק לא יוריד לעובדים יום חופש על אותו יום, אלא ישלם להם שכר רגיל, בהתאם למה שהעובד מקבל בדרך כלל - שכר גלובאלי, יומי או שעתי.

מי כן צריך לעבוד ביום הבחירות?

עובדים בשירותי התחבורה ובשירותים הציבוריים כפי שמפורט בהודעת שר הפנים, אינם זכאים לחופש ביום הבחירות לרשויות המקומיות ובנוסף אליהם, לא יצאו לחופש גם נותני השירות במסגרת הבחירות עצמן, קרי, מפעילי הקלפיות ואנשי המטה של כל מועמד לרשויות.

ומה לגבי עובדים בהסכם קיבוצי או צו הרחבה? עובדים שעובדים בכפוף להסכם קיבוצי או צו הרחבה יצטרכו לפעול על פיו ולהסדיר את הנושא באופן אישי ובהתאם למה שנכתב בהסכם או הצו.

כמה כסף אקבל אם עבדתי באותו יום?

חשוב להסביר, שאין איסור על עבודה ביום הבחירות ולכן המעסיק יכול לדרוש מהעובד לעבוד בנסיבות מסוימות באותו יום, אבל בכל אופן, בתנאי שיאפשר לו ללכת ולהצביע.

בנוגע לתשלום שכר עבור יום הבחירות לרשויות המקומיות ולמועצות האזוריות, לא קיים בחוק סעיף שקובע בדיוק כמה כסף צריך לשלם לעובדים באותו יום.

לכן, מרבית מקומות העבודה בישראל שמעסיקים עובדים ביום הבחירות האמור, נוהגים בהתאם לחוק אשר נהוג ביום הבחירות לכנסת ולפיו משולם לעובד באותו היום 200% משכר עבודתו הרגיל, או שכר רגיל עבור אותו היום ובנוסף יום חופשה או שעות חופשה, בהתאם למספר השעות שאותו עובד עבד ביום הבחירות. 

ומה לגבי עובד בכוננות ו/או שהוקפץ? גם עובד בכוננות וגם כזה שיוקפץ יהיו זכאים לתשלום עבור יום השבתון, כפי שהוסבר לעיל.

יתרה מכך, עובד שיוקפץ יהיה זכאי לקבל תשלום נוסף וזאת בהתאם למה שקבע המעסיק שלו לגבי העסקה ביום הבחירות.

תשלום לעובדים במשרה חלקית

ישנם לא מעט עובדים שאינם עובדים בכל ימות השבוע. כך לדוגמא, עובד שמועסק בימים ראשון שני ושישי ולא ביום שלישי (מועד הבחירות לרשויות המקומיות 2018) לא אמור לקבל שכר עבור יום השבתון.

הכלל המנחה בעניין זה הנו אי פגיעה בשכרו של העובד, מה שאומר שאם בכל מקרה העובד לא היה אמור לקבל שכר עבור היום הקלנדרי של הבחירות, הרי ששכרו לא יפגע אם לא יקבל תשלום עבור יום השבתון.

שאלות נוספות בנושא? מוזמנים לפנות אלינו בפורום!

אנחנו כאן בשבילך!
לכל עובדת ועובד יש זכויות לפי חוק. פגעו בזכויות שלך? רוצה לבדוק מה קובע החוק?
מידע לעובדים ולמעסיקים
פורטל זכויות העובדים © המידע באתר ניתן באופן תיאורטי ואינו מהווה תחליף לקבלת יעוץ משפטי של עורך דין מנוסה!
cccccfff