החוק בישראל אוסר על אפליית עובדים בקבלה לעבודה בגלל מראה חיצוני. איך מתמודדים עם המצב בפועל?
אפליה על בסיס מראה חיצוני בקבלת עובדים חדשים
x

הפלו אותך? פנה/י לשיחה עם עו"ד: 072-334-2000
כלים לחיפוש עבודה

עבודה בעיניים? מלכודת המראה הייצוגי בקבלה לעבודה

דרגו אותנו:
| דירוגך () בוצע בהצלחה
 (13) דירוגים | דירוג ממוצע (5)
5 stars - based on 13 reviews
Hebrew

המשקל העודף, היעדר השיער, הצלקת הבולטת או הקומה הנמוכה. אנשים רבים מאסו לשמוע שהם לא מתאימים לתפקיד, ולדעת שמה שלא מתאים הוא המראה שלהם. בארה"ב המכוערים והשמנים תובעים מעסיקים והקמפיין לתחיקה בנושא אפליית היופי בעיצומו.

כמו בכל דבר שמיובא מארץ האפשרויות, סביר כי המאבק ה"מכוער" יתדפק גם על דלתו של המעסיק הישראלי.

אתה עובר על דרישות התפקיד המפורטות למשרה הנחשקת שקורצת לך במודעת הדרושים. תואר ראשון? יש. אפילו תואר שני. ניסיון בתחום הרלוונטי? יש ויש. וגם בתחומים קרובים. המלצות? בשפע, ומאוד מפרגנות.

נכונות לעבודה מאומצת? ברור. אתה חדור מוטיבציה כטירון בגיבושון ליחידה מובחרת. מראה יצוגי? זו כבר שאלה יותר מורכבת.

סובייקטיבית, תלויה בעייני המתבונן. אתה לא דוגמן, ולמען האמת, אפילו די רחוק מזה. יש כרס בעובי בינוני, וקרחת מקלישה. יש משקפיים די עבים על קצה החוטם, אך הם מונחים היטב, תודות לגבשושית שמעטרת אותו...

עם זאת, אתה מקפיד על הופעה אסתטית, מחויטת ומכובדת. אז האם שווה לטרוח להתמודד על המשרה?

ידוע לכל כי רושם ראשוני מותיר את חותמו ומשפיע על תפיסת הפרט יותר מכל. התופעה מכונה בז'רגון של הפסיכולוגיה החברתית אפקט ההילה, המהווה סוג של הטיה קוגניטיבית, כאשר תכונותיו החיוביות או השליליות של אדם מוכלות גם על אלמנטים נוספים לגביו, ובכך צובעים אותו בגוון אחיד.

הרושם הראשוני מושפע רבות ממראה חיצוני, המורכב גם הוא ממספר אלמנטים נבדלים, וביניהם שפת הגוף, סגנון הלבוש, וגם המאפיינים הפיסיים הבסיסיים.

החדשות הרעות הן, שהמאפיינים הפיסיים הללו אינם לגמרי בשליטתנו. נכון, ניתן להילחם במשקל עודף באמצעות דיאטה קפדנית, ואולם סביר להניח שעד ראיון העבודה המיוחל לא נספיק להשיל את עשרת הקילוגרמים העודפים.

שלא לדבר על שיער הפדחת שלבטח לא ישוב לצמוח, או על סימני הגיל שלא יעלמו כבמטה קסם. החדשות הטובות הן, כי אלמנטים אחרים המשפיעים על הרושם הראשוני שאנו יוצרים, מושפעים רבות מהתנהגותנו.

כך, למשל, באם נעבוד על שפת הגוף שלנו, נקפיד על טון דיבור סמכותי, נלחץ יד בבטחה, נישיר מבט ונתבונן בעיניו של המראיין, ונשב בזקיפות קומה מולו, סביר כי יתפוס אותנו כבעלי ביטחון עצמי גבוה, ויתרשם לטובה.

אם נבחר להתלבש בצורה מכובדת ומוקפדת, המתאימה למעמד המחייב, יש סיכוי טוב שהמראיין יתעלם מהמגרעות הפיסיות שלנו ויתפוס אותנו כמועמדים ראויים למשרה.

מדוע מושפעים המראיינים מהעטיפה ולא מהתוכן?

פשוט מכיוון שהם בני אדם! המושג לוקיזם (lookism) נועד לתאר את סוגיית אי השוויון והאפליה או נקיטת דעה קדומה כלפי אנשים על סמך מראם החיצוני.

ההתייחסות לאדם על פי מראהו קשורה לאלמנטים כגון פנים, גובה, משקל, שיער, צבע עור ומבנה גוף, כאשר מצופה שאלמנטים אלו יהיו מסודרים באופן סימטרי ופרופורציונאלי.

מושג זה מוצא את מקומו כחלק מרשימה בלתי מכובדת בעליל של דיכויים חברתיים אחרים כגון גזענות, סקסיזם ואפליה על רגע גיל (Ageism).

התופעה הפסיכולוגית מתרחשת תודות לשילוב בין נטייה מולדת ללמידה מהסביבה. אנו נולדים עם משיכה לאסתטיקה.

במקביל, הסביבה דואגת לשווק לנו את היפה כטוב ואת הרע כמכוער.

כתוצאה מכך נוצר הסטריאוטיפ "יפה הוא טוב" לפיו אנחנו תופסים ושופטים שלא במודע אנשים יפים כבעלי טוב לב ובעלי תכונות חיוביות אחרות כגון חכמה, מצליחנות, סתגלנות ואסרטיביות. 

בהתאם לכך, בכל הקשור לקבלה לעבודה, תמונה אטרקטיבית המוצמדת לדף קורות החיים מגדילה לעין שיעור את הסיכוי לזכות להתייחסות וזימון לראיון.

זוהי תופעה מקוממת, שכן בהליכי קבלה לעבודה, אנו מצפים שהכלים בהם ישפטו אותנו יהיו כלים אובייקטיביים ונקיים משיקולים זרים, שלכאורה לא קשורים לאופי המשרה.

באם לא הצמדנו תמונה לקורות החיים, או שזכינו בזימון הנכסף לראיון למרות התמונה הבינונית, ניצב בפנינו אתגר מורכב בהרבה: לצלוח את הריאיון הפרונטאלי.

ואכן, ממצאי מחקרים מלמדים כי זהו אתגר בהחלט לא פשוט, ומצביעים על כך שמרואיינים בעלי משקל עודף, קרחים או נמוכי קומה באופן בולט, מופלים לרעה בראיונות.

גם לאחר שלב המיון לעבודה, לא מסתיימת האפליה, ואנשים יפים (ברמות ניהול שוות) גם מרוויחים יותר ומתקדמים מהר יותר, ביחס לעמיתים בעלי כישורים זהים.

אני יפה משמע אני מוצלח?

גם על עובדה זו ניתן להתווכח, ואולם יש הגורסים כי בתפקידים מסוימים יש למראה החיצוני משמעות וחשיבות קריטית, המתחייבת ממהותו והגדרתו של התפקיד.

כך למשל, כאשר יש בתפקיד מרכיב של מפגשים עם אנשים מחוץ לארגון, טיפול בקהל לקוחות או שירות פרונטאלי, מנהלי חברות תופסים את המראה כרלוונטי יותר לתפקיד.

ואולם, באופן כללי, מחקרים הצביעו על כך שהקשר בין הופעה חיצונית לבין תפקוד בעבודה הוא נמוך, עד אפסי.

כלומר, במידה ומעסיק מכניס את שיקול ההופעה החיצונית לסל השיקולים שלו בברירת מועמד לתפקיד, במודע או שלא במודע, הוא עשוי לפגוע בתוקף מערכת המיון ולקבל אנשים לא מתאימים או לדחות את המתאימים.

אחרי הכל, קריטריון של יופי הוא לא קריטריון מקצועי, והעובד יכול לפצות עליו בכישורים אחרים שלו. בנוסף לכך, קיים ההיבט המשפטי.

חוק שוויון הזדמנויות בעבודה אמנם אינו קובע איסור מוחלט בדבר אפליה על רקע של מראה חיצוני, אך ניתן לגזור את הזכות של עובד לא להיות מופלה לרעה בשל מראהו החיצוני מכוח חוק יסוד כבוד האדם וחירותו (ממנו נגזרת הזכות הכללית לשוויון).

עד כאן הבעיה. אך היכן טמון הפתרון?

הצעד הראשון לצמצום ההטיה נעוץ במודעות המעסיק. ההכרה באפשרות לשפוט לחומרה אדם עם גנטיקה מאותגרת בכל הקשור למראהו החיצוני, היא צעד ראשון ומתחייב.

בהמשך, בניית תהליכי מיון אובייקטיביים, עשויה לסייע למעסיק לנהוג בתבונה. בהקשר זה, חשוב להגדיר מראש מה מחפשים, וכיצד מנסים להשיג זאת.

להכין טרם ההליך רשימת מאפיינים מוגדרים, שאלות ותרגילים, דפים לתיעוד ותצפית, וטפסי הערכה המושתתים על נתונים מדידים ואובייקטיביים. האלמנטים הללו, הם שיצמצמו את ההשפעה של משתנים לא רלוונטיים בתהליך המיון.

נשים: המין היפה. גברים: המין החזק - גם בקבלה לעבודה

שוק העבודה הישראלי מפלה לרעה נשים באופן עקבי: בקבלה לעבודה, בתנאי השכר, בקידום ובתנאים. אחד ההיבטים המובנים של אפליה מגדרית זו, הנה הדרך בה מתייחסים מעסיקים למראה חיצוני של מועמדים למשרה.

בעוד שגברים יכולים להסתפק לא פעם במראה נקי, הגון ומסודר, הרי שנשים צריכות להיראות גם צעירות, תמירות, רזות ויפות.

מן הצד השני, גם אלו שהטבע חנן במראה מצודד ומרשים, נתפסות כנראות טוב מידי, ולא נמלטות לחלוטין מאיום האפליה, שכן פעמים רבות הן סובלות מהסטיגמה הרווחת של יפה וטיפשה, מה שמחבל בסיכויי קבלתן לעבודה.

מאבק מכוער

ישנן כמה דרכים להתמודד עם המצוקה התעסוקתית, חוויית ההשפלה המתמשכת ומכשלת המראה החיצוני בדרך לקבלת המשרה.

ראשית, כשהתמונה שלכם לבדה פוגשת את עיני המגייס, היא עלולה לחרוץ את הדין בלי אפשרות לערער. לכן, במידה ואין באמתחתכם תמונה שעושה עמכם חסד, וותרו עליה לחלוטין והשמיטו אותה מקורות החיים.

עם זאת, הימנעו משימוש בתמונה מימים עברו, שאולי החמיאה לכם לפני עשור שנים, אך רחוקה שנות אור מהחזות שלכם כיום.

תמונה שכזו תותיר את המראיין מבולבל ומאוכזב, והרי איש לא יקבל אתכם לעבודה רק מכיוון שהתרשם מדף הרזומה הצבעוני. עוד באותו עניין, זכרו כי כיום מגייסים רבים שוזפים את עיניהם בעמודי הרשתות החברתיות.

לכן, הקפידו לעדכן גם בפייסבוק תמונת פרופיל ראויה וייצוגית, ושנו את הגדרות הפרטיות כך ששאר התמונות, בעיקר המביכות שבהן, לא יגיעו לידיים הלא נכונות. אם יש לכם פרופיל לינקדאין, אל תשכחו לעדכן את תמונה בהתאם.

בשלב ההכנה לראיון העבודה עשו שיעורי בית, למדו את המנטליות של מקום העבודה המיועד, הקפידו על הופעה יצוגית ובמיוחד שימו דגש על התאמתה לתרבות הארגונית שנהוגה במקום.

מראה יצוגי אין פירושו להגיע בשמלת ערב או חנוט בעניבה וחפתים, ואולם חולצה מרושלת או חצאית מקומטת דהויה ובלתי מחמיאה לגזרה לא יעשו עבורכם את העבודה.

הדגימו הלכה למעשה, במהלך ניהול שיחת הריאיון, כי תכונות האופי המיוחסות, בדרך כלל, שלא בצדק, ובהתאם לסטיגמות המקובלות, לאנשים שמנים או מכוערים, אינן מאפיינות אתכם כלל.

בניגוד לנראה, אינכם חסרי אחריות, גרגרנים, אימפולסיביים או עצלים. אתם מלאי מרץ וחיוניות, צמאים לאתגרים, חברותיים, חרוצים ופתוחים.

הגיעו לראיון עם מודעות לשפת הגוף, שדרו ביטחון עצמי גבוה, פרגנו לעצמכם, וזכרו כי אם ניחנתם ביופי פנימי, הוא יקרין החוצה, יסנוור באורו את הסובבים, ואף ימיס את חומות הסקפטיות הבצורות ביותר.

הפלו אותך בקבלה לעבודה? פנה לשיחה עם עורך דין!
מוקד הייעוץ הטלפוני שלנו עומד לרשותך: 072-334-2000

האם הכתבה עוסקת בנושא חשוב לדעתך? כן, בהחלט. נושא חשוב מאד. כתבה ממוצעת ולא יותר. בזבוז זמן מוחלט.
עדכון אחרון: 19/03/2017 08:19   
תגיות בעמוד:   חוקי העסקה    דרושים    טיפים לעובדים   
פורטל זכויות העובדים:
פייסבוק
גוגל +
צור קשר
הפורום שלנו
אנחנו כאן בשבילך!
לכל עובדת ועובד יש זכויות לפי חוק. פגעו בזכויות שלך? רוצה לבדוק מה קובע החוק?
פורטל זכויות העובדים | חייג/י: 072-334-2000 © המידע באתר ניתן באופן תיאורטי, במידע חסר ואינו מהווה תחליף לקבלת יעוץ משפטי של עורך דין!
מספר הפניות משנת 2007 מספר העובדים והמעסיקים שקיבלו סיוע שיחות טלפון ב-12 החודשים האחרונים